Masz pytania? Zadzwoń do nas: +48 514 164 574 lub napisz na: biuro@motochemica.pl
Masz pytanie?
Wyszukiwarka

Interpretacja pomiaru podciśnienia

Pomiar podciśnienia w kolektorze dolotowym to podstawowa diagnostyka

Wysoce zaawansowane technologiczne współczesne silniki, zmuszają nas do wykorzystania wszystkich dostępnych urządzeń ułatwiających identyfikację problemów, z którymi mamy do czynienia w układach zasilania.

Jedną z najprostszych metod diagnozy silnika jest test podciśnienia w kolektorze dolotowym. Podciśnienie w silniku ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu sterowania silnika. ECU wykorzystuje odczyt wartości podciśnienia do obliczenia wielu parametrów pracy silnika - w tym wielkości dawki paliwa. Nieprawidłowe podciśnienie będzie negatywnie wpływać na wydajność i sprawność silnika, co prowadzi do zwiększonej emisji spalin i przedwczesnego zużycia elementów silnika. Wykres podciśnienia może pomóc w diagnozowaniu problemów zanieczyszczenia i zużycia elementów silnika.

Dlatego zalecamy stosowanie stosowanie miernika podciśnienia (wakuometru) w celu prawidłowego zdiagnozowania usterki. Pomiaru należy dokonać przy normalnej temperaturze pracy silnika.

Podciśnienie prawidłowe oznacza, że przyczyn nieprawidłowej pracy silnika musisz szukać gdzie indziejPodciśnienie w kolektorze ssącym PRAWIDŁOWE

Na biegu jałowym wakuometr powinien wskazać stabilny odczyt między 24-29 mbar. Jeśli nie pojawi się żaden ruch, wszystko jest dobrze. Kiedy przepustnica jest rytmicznie otwierana i zamykana, podciśnienie powinno spaść poniżej 6,5 mbar, a następnie odbić się do około 33 mbar przed powrotem do normalnego poziomu.

Jeżeli szukasz przyczyn nieprawidłowej pracy silnika - musisz sprawdzić inne możliwości. Naciśnij na obrazek i rzuć okiem do naszej bazy wiedzy

Zablokowany katalizator oczyść preparatem DPF&CAAT Super Spray - w ciągu pół godziny i bez demontażu.ZABLOKOWANY KATALIZATOR

Na biegu jałowym podciśnienie w normie, lecz gdy prędkość obrotowa silnika wzrosła do 2000-3000 obr / min., podciśnienie spada do zera.

Na szczęście - rozwiązanie tego problemu jest szybkie, proste i stosunkowo niedrogie. KLIKNIJ NA OBRAZEK - preparatem DPF&Cat Super Spray od JETCHEM wyczyścisz katalizator w niecałą godzinę - bez demontażu. Jeśli jednak przebieg auta jest niewielki - warto sprawdzić, co tak szybko zablokowało wydech. 

Nieszczelny układ dolotowy może oznaczać konieczność wymiany uszczelki kolektoraNIESZCZELNY UKŁAD DOLOTOWY

Stałe niskie podciśnienie wskazuje na nieszczelność w kolektorze dolotowym lub uszkodzoną uszczelkę kolektora dolotowego.

Zanim nie znajdziesz i nie usuniesz nieszczelności, nasze preparaty pomogą Ci, jak umarłemu kadzidło. Na szczęście - znalezienie źródła problemu nie jest zazwyczaj aż takie trudne - poniżej znajdziesz krótki poradnik, jak sobie z tym poradzić. Jednak nie z każdą usterką będziesz w stanie poradzić sobie samodzielnie - być może czeka Cię więc wizyta w warsztacie.

Zanieczyszczone wtryskiwacze możesz wyczyścić preparatami JETCHEM - zanim zdecydujesz się na drogą naprawę lub wymianę - wyczyść je.ZANIECZYSZCZONE WTRYSKIWACZE

Kiedy wskazówka waha się bardzo powoli. Maksymalnie 4 lub 5 działek prawdopodobną przyczyną jest niewielki wydatek paliwa (Zablokowane dysze rozpylaczy wtryskiwaczy)

Nie wpadaj w panikę! Nie wykonuj nieprzemyślanych kroków! Zanim zdemontujesz połowę układu paliwowego - spróbuj wyczyścić. W większości przypadków niepożądane objawy ustępują, gdy do baku trafi profesjonalna chemia do motoryzacji JETCHEM. Odpowiedni specyik czyszczący rozpuszcza nagary i czyści końcówki wtrysków. Tradycyjnie - naciśnij na obrazek po lewej i dowiedz się więcej.  

Wypadanie zapłonów - przyczyną jest zbyt uboga mieszanka paliwowo - powietrzna. Czasem orzyczyną jest nagar na denku - użyj chemii do dolotu.WYPADANIE ZAPŁONÓW

Wahanie wskazówki na znacznie węższym zakresie, maksimum 2 działki, wskazuje  na na źle ustawioną szczelinę na świecy zapłonowej. Inną przyczyną może być zbyt uboga w paliwo mieszanka, spalana w cylindrach. Winowajcą może być złe skalibrowanie instalacji LPG lub... nagar na denku tłoka, w który wsiąka część paliwa przed zapłonem.

W pierwszej kolejności - sprawdź świece. Jeżeli silnik zasilany jest gazem - problem może również leżeć w zbyt "oszczędnej" mieszance. Często jednak problem leży w nagarze na denku tłoka - tu konieczne będzie czyszczenie układu dolotowego za pomocą sprayu - np Petrol Applicator Spray. Gdy klikniesz w rysunek po lewej - sprawdzisz, co proponujemy do układu dolotowego.

 

Nieszczelny kolektor ssący objawy:

Tzw. "lewe powietrze" zasysane przez silnik z dolotu potrafi popsuć krew wielu właścicielom pojazdu. Oprócz pomiaru podciśnienia za pomocą wakuometru, na nieszczelność układu dolotowego mogą wskazywać również następujące objawy.

  • falujące obroty na biegu jałowym
  • silnik gaśnie przy redukcji biegów
  • po wysprzęgleniu obroty spadają do 400-500 obr./min.

Jak sprawdzić szczelność układu dolotowego?

Pierwszym krokiem jest dokładne sprawdzenie stanu układu dolotowego - w szczególności przewodów gumowych. Popękana guma sygnalizuje możliwość powstania nieszczelności. Skontrolować należy również wszystkie miejsca połączeń, pod kątem ich prawidłowego spięcia.

Jeżeli oględziny nie wykazały żadnego podejrzanego punktu, należy przeprowadzić test szczelności układu. Tu metod jest co najmniej kilka - w skrócie omówimy i ocenimy każdą z nich

- manualne sprawdzanie kolejnych elementów i podzespołów - procedura raczej żmudna - nie będziemy tu opisywać.

- test nadciśnienia - sprężone powietrze pompowane w układ dolotowy. Prze taką operacją należy pamiętać o tym, by odłączyć / zaślepić rurę przepływomierza - tylko w ten sposób uzyska się szczelność układu. Powietrze pompuje się przez jeden z przewodów podciśnienia, np do serwa lub turbiny. 
Naszym zdaniem - kiepska metoda. Z dwóch powodów. Po pierwsze - od nadciśnienia gumowe węże wybrzuszają się na zewnątrz, a podciśnienie je "wciąga". Pęknięcie może więc zamknąć nieszczelność. Po drugie - ewentualnych nieszczelności trzeba szukać dłonią, co bywa kłopotliwe i zawodne. Poza tym - nie wolno przesadzić z ciśnieniem

- starą garażową metodą jest spryskiwanie na pracującym silniku kolejnych segmentów dolotu łatwopalnym plakiem. Gdy na jałowym biegu obroty zaczną wzrastać - w tej części dolotu spray przedostał się do powietrza i spala się razem z paliwem. Zdecydowanie - zły pomysł. Oprócz oczywistej przyczyny (łatwopalny spray + pracujący silnik =...?) nie otrzymamy konkretnego wskazania, a jedynie sugestię, w której części występuje usterka. 

- zadymienie układu dolotowego. Tak samo, jak przy teście sprężonym powietrzem - odcinamy przepływomierz i filtr powierza. Przez jeden z wężyków wprowadza się dym. Zdecydowanie odradzamy używanie otwartego ognia, ale ludzka pomysłowość nie zna granic. Jedni używają wytwornic dymu estradowego, a w erze e-papierosów wielu mechaników używa ich właśnie do tego celu. Aby łatwiej zlokalizować niewielkie sączenie dymu przez nieszczelność - przyda się mocna lampa lub latarka.

Ta metoda będzie przydatna więcej, niż jeden raz - jeśli masz nieszczelny kolektor ssący objawy będą oczywiście widoczne.

Naszym zdaniem - metoda szybka i mało inwazyjna, więc zasługuje na jej wypróbowanie.  

 

 

Interpretacja pomiaru podciśnienia - Galeria 4

Jak sprawdzić szczelność układu dolotowego? Czasem niezbędna jest inspekcja silnika od dołu.

Jak sprawdzić szczelność układu dolotowego? Czasem niezbędna jest inspekcja silnika od dołu.

Uszkodzony przewód podciśnienia objawy czasem są nieoczywiste i wymagają kilku kolejnych testów, by wykryć źródło problemów.

Uszkodzony przewód podciśnienia objawy czasem są nieoczywiste i wymagają kilku kolejnych testów, by wykryć źródło problemów.
 
 

Komentarze

Komentarz
  • Adam Mickiewicz2024-02-15 16:18

    Zaiste i ja to stwierdzam Szanowny mój Mikołaju, nazbyt tu ogólnikowo, o szczegółach nie padło słowo...

  • Mikołaj Rej2021-06-13 07:54

    Tekst nazbyt ogólnikowy.

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
Facebook