Dwa sposoby na olej w wydechu
W wyniku awarii turbiny olej może zalać układ wydechowy i katalizator. Użytkowanie pojazdu np po usunięciu usterki turbiny - bez usunięcia oleju z układu wydechowego - powoduje istotny wzrost emisji spalin oraz może doprowadzić do zniszczenia katalizatora lub filtra cząstek stałych. Dlatego niezbędne jest całkowite i szybkie usunięcie zanieczyszczeń.
Przyczyn dostania się oleju do układu wydechowego może być bardzo wiele - na przykład: turbo puszcza olej do wydechu, zablokowana bądź zimą zamarznięta odma,czy wręcz tak prozaiczne jak zbyt wysoki poziom oleju. W tym artykule nie omawiamy przyczyn i sposobu usuniecia tej usterki - opisujemy, jak wyczyścić układ wydechowy z oleju. Należy pamiętać, że istotne jest wcześniejsze usunięcie przyczyny zanieczyszczenia wydechu.
Wyganiamy olej z wydechu - metoda pierwsza:
Pierwsza metoda nie wymaga demontażu układu wydechowego - dlatego łatwość jej przeprowadzenia oceniamy na 3/10.
Do wyczyszczenia układu wydechowego potrzebny będzie preparat JETCHEM DPF&CAT Super Spray. O ile standardowo jego zadaniem jest czyszczenie DPF lub katalizatora z sadzy i popiołu, tym razem jednak ważna dla nas będzie jego bardzo wysoka skuteczność rozpuszczania zanieczyszczeń olejowych.
Sposób postępowania będzie bardzo prosty:
- Operację należy przeprowadzać na otwartym powietrzu lub w warsztacie z wyciągiem spalin. Zdecydowanie polecamy tą pierwszą opcję - w końcowym etapie, po uruchomieniu silnika, z rury wydechowej może wylecieć piana.
- Przy wystudzonym silniku należy odnaleźć punkt / kilka punktów, w których możemy dostać się do układu wydechowego bez rozkręcania rur. Istotne jest, by był to punkt możliwie blisko silnika - na pewno przed katalizatorem. Dobrym pomysłem jest np wykręcenie sondy lambda.
- wsuwamy przez otwór długi wężyk preparatu i aplikujemy do wydechu połowę puszki. Po około 5 minutach można zakręcić krótko silnikiem, aby "popchnąć" preparat w głąb wydechu. Po około 15 minutach od pierwszej aplikacji zużywamy drugą połowę. Co istotne - inaczej niż przy czyszczeniu filtra cząstek DPF - nie chodzi o natryskanie preparatu so samego filtra, a o podanie go również do rur wydechu..
-
Specyfik tworzy we wnętrzu układu pianę, która rozpuszcza olej w rurze wydechowej. Skutkiem ubocznym będzie również wyczyszczenie D{F / katalizatora z sadzy i popiołów
- po kolejnym kwadransie należy uruchomić silnik i doprowadzić go do temperatury roboczej. Nie zapomnij wcześniej wkręcić z powrotem sondę. Po kolejnych kilku - kilkunastu minutach wykonaj jazdę próbną.
- Jeżeli przed operacją usunięta została przyczyna , dla którj silnik wyrzuca olej przez wydech - w ciągu jednego dnia normalnego użytkowania samochodu wszystkie resztki zanieczyszczeń olejowych zostaną dopalone w wydechu.
Jak usunąć olej z rury wydechowej - sposób drugi
Poniższą metodę można zastosować w sytuacji, gdy układ wydechowy jest zdemontowany / odłączony od silnika
Niezbędnym wyposażeniem do tej operacji będzie:
− myjka wysokociśnieniowa gorącowodna – najlepiej z lancą do aplikacji chemii z zewnętrznego
pojemnika
− 1 l. preparatu JETCHEM Bio Degreaser. Standardowo rozpuszcza on olej w płynie chłodniczym, jednak w tym przypadku ważne będą jego poniższe właściwości:
- usuwa olej z czyszczonych powierzchni, powodując jego degradację.
- pozostawia warstwę ochronną i smarującą na czyszczonych powierzchniach
- nie jest agresywny wobec metalu, aluminium, elementów gumowych i plastiku.
Procedura czyszczenia oleju z wydechu:
- Zdemontować elementy przeznaczone do czyszczenia i wylać z nich nadmiar oleju.
- Do podajnika chemii myjki gorącowodnej zaaplikować BIO DEGRASER i ustawić maksymalnie duże dawkowanie roztworu myjącego. Optymalne jest osiągnięcie proporcji gorąca woda – preparat czyszczący moliwie bliskiej 1:10
- Zaślepić jeden koniec układu, przepłukać kilkukrotnie za pomocą myjki z preparatem.
- Opróżnić czyszczony układ, niezwłocznie przepłukać czystą wodą za pomocą myjki.
- Osuszyć dokładnie czyszczone elementy.
- Zamontować oczyszczony układ wydechowy w pojeździe, przeprowadzić jazdę próbną celem odparowania ewentualnych resztek wilgoci.
Oba preparaty są przeznaczone do użytku profesjonalnego, ponieważ chemia dla motoryzacji JETCHEM jest produkowana dla profesjonalnych serwisów motoryzacyjnych. Ich użycie jest bezproblemowe, a etykiety i instrukcje są po polsku.