Masz pytania? Zadzwoń do nas: +48 514 164 574 lub napisz na: biuro@motochemica.pl
Masz pytanie?
Wyszukiwarka

Diagnostyka zawieszenia pojazdu w warsztacie niezależnym

Sprawdzenie wszystkich elementów zawieszenia na obu osiach pojazdu jest zalecane jako tzw. wstępna procedura kontrolna przy przyjęciu samochodu do profesjonalnego serwisu.
Ma to na celu z jednej strony zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkownika, z drugiej zaś – praktyka ta zwiększa zysk warsztatu poprzez ewentualne wykrycie dodatkowych usterek i niedomagań układu jezdnego pojazdu.

Jednak szybka i prawidłowa diagnoza nowoczesnego zawieszenia stanowi poważne wyzwanie dla warsztatu niezależnego, nawet jeżeli dysponuje on standardowym szarpakiem hydraulicznym lub pneumatycznym. Generują one bowiem ograniczony zestaw ruchów w płaszczyźnie poziomej i przez to nie są w stanie odpowiednio wcześnie wykryć zużycia poszczególnych elementów podwozia – a to zapobiegałoby przedwczesnemu zużyciu innych części podwozia. Hałas, generowany podczas takiego badania dodatkowo utrudnia prawidłową lokalizację uszkodzenia.

Badanie na standardowym szarpaku stacjonarnym nie zawsze pozwala na precyzyjne zlokalizowanie luzów zawieszenia

Łatwo więc wyobrazić sobie sytuację, gdy podczas badania nie są wykrywane uszkodzenia zawieszenia we wczesnym stadium, lub gdy – pomimo pozytywnego wyniku kontroli – kierowca nadal skarży się na stuki i pogorszony komfort prowadzenia pojazdu. W oczywisty sposób znacznie obniża to ocenę profesjonalizmu serwisu w oczach Klientów.

Producenci samochodów wyposażonych w zawieszenia wielowahaczowe zalecają wykonanie kontroli luzów na obciążonym zawieszeniu. W przypadku klasycznej kontroli na stacji kontroli pojazdów wiąże się to między innymi z zastosowaniem specjalnych dociążeń zawieszenia, które nie są obowiązkowym elementem wyposażenia SKP. Dodatkowym problemem dla większości warsztatów jest brak w wyposażeniu stacjonarnego szarpaka i brak miejsca na jego ewentualny montaż. W ten sposób umyka potencjalne źródło dodatkowego dochodu.

Zakres ruchów z ramieniem prostym

Na polskim rynku istnieje już jednak kilka prostych urządzeń,  ułatwiających sprawdzenie poszczególnych elementów podwozia. Tester luzów zawieszenia firmy MOTOCHEMICA stanowi syntezę możliwości wszystkich znanych na rynku urządzeń, a w połączeniu z obrotnicą, ustawioną na stanowisku do geometrii lub na kanale serwisowym – umożliwia wykonanie pełnej diagnostyki zawieszenia i układu kierowniczego

W płaszczyźnie pionowej możemy skontrolować luzy w zawieszeniu, w tym także: mocowanie górne amortyzatora kolumny McPherson, luz na tłoku amortyzatora (którego głównym objawem jest wyciek płynu z cylindra amortyzatora) i luz na łożysku piasty koła.

 

Dodatkowe ramię "kierownica" ułatwia m.in diagnostykę zawieszenia wielowahaczowego
Należy pamiętać, że kontrola w płaszczyźnie poziomej stanowi sumę luzów występujących w zawieszeniu, układzie kierowniczym i łożysku piasty badanego koła.

Pomiar za pomocą testera luzów w odróżnieniu od testów prowadzonych na szarpakach hydraulicznych czy elektrycznych należy do tzw. „pomiarów bezpośrednich”. Nawet niedoświadczony mechanik jest w stanie wyczuć niepożądany jałowy skok, spowodowany luzem który jest następstwem intensywnej eksploatacji samochodu.

 

Prawidłowy montaż testera zawieszenia na kole pojazdu jest bardzo prosty

Doświadczalnie dobrana długość i kształt wymiennych ramion testera, umożliwia przy użyciu niewielkiej siły wygenerowanie dużego momentu, który działa bezpośrednio na elementy zawieszenia i układu kierowniczego. MPD-3500S umożliwia odtworzenie wszystkich sytuacji drogowych – przyśpieszania, hamowania, skręcania oraz jazdy na zakręcie. Zastosowanie dodatkowej obrotnicy podczas badania znacząco zwiększa zakres i siłę ruchów, co ułatwia postawienie precyzyjnej diagnozy.

 


W pojazdach z napędem tylnym wyposażonych w sztywny most napędowy urządzenie pozwala wykryć luzy na tulejach metalowo-gumowych oraz obejmach mocujących resory piórowe.

Wprowadzając przyrząd w ruch obrotowy (przy obciążonym zawieszeniu) możemy skontrolować luzy na tulejach wewnętrznych mocujących wahacz trójkątny do belki zawieszenia ramy pomocniczej oraz określić stan techniczny resorów piórowych wraz z takimi elementami mocującymi jak: pióra resoru, śruba główna, obejma, wieszak czy wspornik ze ślizgiem.

CZYTAJ WIĘCEJ: Nowa wersja ręcznego szarpaka MPD-3500S
Urządzenie MPD-3500+ firmy MOTOCHEMICA jest przystępną cenowo alternatywą dla urządzeń stacjonarnych. Jego potencjalnym użytkownikiem jest każdy warsztat oferujący: kontrolę zbieżności, naprawę zawieszenia czy tzw. szybką ocenę stanu technicznego pojazdu.. Dzięki swojej uniwersalnej konstrukcji i wymiennym ramionom, tester eliminuje konieczność wykonywania czasochłonnych jazd testowych czy kilkukrotnych wizyt na stacji kontroli.

Diagnostyka zawieszenia pojazdu w warsztacie niezależnym - Galeria 4

 
 

Komentarze

Komentarz
  • Dodaj link do:
  • facebook.com
Facebook