- Odbiór osobisty
- kurier InPost
- Paczkomat
- Orlen Paczka
- tpay.com
- Płacę przy odbiorze
- imoje
Tradycyjna, „statyczna” metoda wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów jest prosta i stosunkowo tania.
Jednak jest to rozwiązanie połowiczne i przynoszące zazwyczaj tylko niewielką poprawę parametrów pracy układu.
Statyczna wymiana oleju polega na spuszczeniu oleju ze skrzyni korkiem (korkami) spustowym lub miską olejową ( przy braku korka spustowego), zdjęciu filtra oleju (o ile znajduje się pod miską olejową) i odczekaniu pewnego czasu na swobodny wyciek oleju.
Taka procedura nie zapewnia pełnej wymiany oleju zużytego na olej nowy. Zazwyczaj wymianie wówczas podlega maksymalnie 40% do 50% całkowitego stanu oleju w skrzyni biegów. Na przykładowym rysunku kolorem zielonym zaznaczono olej, który podlega wymianie. Kolorem czerwonym oznaczono stary olej, który nie zostanie zmieniony.
W przypadku nadmiernego zużycia oleju, częściowa wymiana powoduje, że po uruchomieniu silnika, kiedy zacznie pracować pompa olejowa skrzyni nastąpi wymieszanie pozostałego starego oleju z olejem nowym, co w konsekwencji powoduje niewielką poprawę właściwości oleju.
Dynamiczna wymiana oleju pozwala na prawie całkowitą wymianę oleju zużytego na świeży olej. Profesjonalny serwis automatycznej skrzyni biegów powinien polegać na wypłukaniu całego układu z zanieczyszczeń za pomocą urządzenia, a następnie na przeprowadzeniu dynamicznej wymiany oleju. W ten sposób zapobiegamy przedwczesnemu zniszczeniu skrzyni.
Po podłączeniu urządzenia czyszczącego do wlewu oleju i powrotu oleju z chłodnicy, przeprowadzamy kolejno:
I etap – płukanie układu preparatem czyszczącym.
Do odpowiedniego zbiornika nalewamy preparat Automatic Transmision Cleaner oraz niewielką ilość oleju które wpompujemy "startowo" w układ, ustawiamy dźwignie urządzenia w odpowiednim położeniu i uruchamiamy silnik samochodu. Następnie powoli załączamy wszystkie położenia dźwigni zmiany biegów (np. P-R-N-D-3-2-1, 2-3-D-N-R-P).
W ten sposób płuczemy wszystkie miejsca, do których dociera olej). Urządzenie czyszczące wprowadza preparat czyszczący i przepompowuje olej przez zbiornik kontrolny, dzięki czemu mamy możliwość wizualnej oceny poziomu zanieczyszczeń w zbiorniku. W tym samym czasie olej jest dodatkowo filtrowany z zanieczyszczeń.
II etap – zlewanie starego oleju do zbiornika urządzenia.
Procedura analogiczna jak w I etapie. Po przestawieniu dźwigni cały olej wpływający do zbiornika jest w nim zatrzymywany. Przerywamy procedurę w chwili, gdy zobaczymy pierwszy pęcherz powietrza w zlewanym oleju.Następnie wyłączamy silnik.
III etap – napełnianie układu świeżym olejem.
Procedura analogiczna jak w I i II etapie. Po przełączeniu odpowiedniej dźwigni urządzenie pompuje do skrzyni świeży olej, którym wypychamy z układu stary olej. Dodatkowo zalecamy aplikację do świeżego oleju preparatu Automatic Transmision Booster, zmniejszającego tarcie i zabezpieczającego simeringi. Procedurę przeprowadzamy tak długo, aż nie ujrzymy świeżego oleju, wypływającego z przewodu powrotnego.
IV etap – czynności końcowe.
Kontrolujemy i ew. korygujemy poziom oleju w skrzyni, odłączamy urządzenie.
Praktycznie przy dynamicznej wymianie oleju połączonej z płukaniem skrzyni, konwertora i chłodnicy, ilość użytego oleju powinna równać się ilości pełnego stanu przewidzianego dla danego typu skrzyni + dodatkowo około 10%.
Podany sposób wymiany dynamicznej jest opisem uproszczonym i poglądowym. Ma na celu przedstawienie różnic między wymianą oleju statyczną i dynamiczną ). Dla uproszczenia w opisie pominęliśmy wymianę filtra oleju. W praktyce w zależności od typu skrzyni występują znaczne różnice w procedurze dynamicznej wymiany oleju.